Volvo Construction Equipment (Volvo CE) is begonnen met het testen van ’s werelds eerste prototype van een knikdumper met brandstofcel, de Volvo HX04. De resultaten van het project zullen belangrijke inzichten verschaffen in de mogelijkheden van waterstof en brandstofcellen voor toekomstige bouwmachines.
In het kader van haar Science Based Targets-initiatief (SBTi), dat tot doel heeft de uitstoot van broeikasgassen in de waardeketen tegen 2040 tot nul terug te brengen en de transformatie van de sector naar koolstofneutraliteit te bevorderen, heeft Volvo CE haar werkzaamheden op het gebied van duurzame energiebronnen versneld.
Naast batterij-elektrische oplossingen, waarvoor Volvo CE al het grootste gamma commerciële producten aanbiedt, onderzoekt de onderneming ook het potentieel van elektrificatie door middel van waterstof-brandstofceltechnologie. Nu is een belangrijke mijlpaal bereikt met het testen van een eerste emissievrij prototype van een knikdumper op waterstof, de Volvo HX04.
Verandering door partnerships
De Volvo HX04 is het resultaat van een onderzoeksproject dat loopt tussen 2018 en 2022, met financiering van FFI, een nationale samenwerking tussen het Zweedse innovatieagentschap VINNOVA, het Zweedse energieagentschap en de Zweedse transportadministratie, ter ondersteuning van strategisch onderzoek, innovatie en ontwikkeling op het gebied van duurzame voertuigen.
Partners zijn onder meer Volvo CE, RISE Research Institutes of Sweden, die specialistische competentie op het gebied van aandrijflijnontwikkeling en veiligheid hebben geleverd, en PowerCell Sweden, een ontwikkelaar van op brandstofcellen gebaseerde waterstof-elektrische energieoplossingen.
Electric Charlie
Het prototype met zes wielen is grotendeels ontwikkeld en gebouwd in de fabriek van Volvo CE in Braås, Zweden – dezelfde locatie waar in 1966 ’s werelds eerste knikdumper Gravel Charlie het levenslicht zag, waaraan de Volvo HX04 de bijnaam ‘Electric Charlie’ dankt. Technici van het Technology Center in Eskilstuna, Zweden, hebben bijgedragen met softwareontwikkeling en kennis die zij in het brandstofceltestlaboratorium hebben opgedaan. Hoewel het concept niet commercieel beschikbaar is, zal het onvermijdelijk bijdragen tot de toekomstige productie.
Waterstof tankstation
De infrastructuur voor waterstof is nog in ontwikkeling, wat betekent dat het tanken van de Volvo HX04 een belangrijk aspect is dat in het project moet worden opgelost. Shell installeerde een ultramodern waterstoftankstation op het Volvo CE-testcircuit in Braås. Zowel Shell als Volvo Group zijn stichtende leden van H2Accelerate, een samenwerkingsverband van bedrijven die de voorwaarden willen scheppen voor de massale marktintroductie van waterstoftrucks in Europa.
Werking brandstofcel
Het tanken van waterstofvoertuigen gaat snel – de Volvo HX04 wordt in ongeveer 7,5 minuut met 12 kg waterstof opgeladen, zodat hij ongeveer vier uur kan rijden. Brandstofcellen werken door waterstof met zuurstof te combineren en de resulterende chemische reactie produceert elektriciteit die de machine aandrijft. Tijdens het proces produceren brandstofcellen ook warmte die kan worden gebruikt voor de verwarming van de cabine. Brandstofcellen stoten maar één ding uit: waterdamp.
In principe werkt een brandstofcel zoals een batterij, behalve dat hij zijn eigen elektriciteit opwekt uit de waterstof aan boord wanneer dat nodig is, in plaats van te worden opgeladen door een externe bron. Voertuigen met een elektrische aandrijving op brandstofcellen hebben een nuttige tijd, actieradius en tanktijd die vergelijkbaar zijn met die van voertuigen met een verbrandingsmotor.
Terwijl batterij-elektrische voertuigen en biobrandstoffen vandaag al commercieel beschikbaar zijn – als duurzamere alternatieven voor diesel – wordt de commercialisering van waterstofaangedreven machines verwacht in de tweede helft van dit decennium.