Aandrijf Technisch Buro uit Venlo toonde deze week trots een compleet aandrijfpakket voor een pedestal mounted crane oftewel een PMC. Het betreft hierbij een eerste batch van in totaal drie kranen. Aandrijftechniek informeerde nader bij Sraar van Rens, directeur van Aandrijf Technisch Buro.
Het aandrijfpakket voor de pedestal mounted cranes bestaat uit zwenktandwielkasten (slewing gear), liertandwielkasten en tuggerlieren. Alle aandrijvingen zijn geproduceerd door het Italiaanse Dinamic Oil volgens de specificaties van de klant. Alle units worden, na inbouw bij de kraanfabrikant, aangedreven door elektromotoren.
Offshore
Omdat de aandrijvingen gebruikt worden in de offshore-industrie moeten ze voldoen aan diverse documenten en certificaten. Sraar van Rens legt de diverse eisen uit. “De lierkasten zijn DNV Certified, de zwenktandwielkasten vallen onder een DNV Type Approval en worden geleverd met DNV Works Certificate en de tuggerlieren zijn vanuit de fabriek gecertificeerd.”
![](https://www.at-aandrijftechniek.nl/wp-content/uploads/2023/03/ATB-slewing-gearboxes-01_orig.jpg)
Groot koppel
De prestaties van de aandrijvingen mogen er zijn. “De liertandwielkasten van zowel de ‘main- als boom hoist’ hebben een maximaal dynamisch koppel van 111.000 Nm”, legt Sraar van Rens uit.“Wel zitten er verschillen in de overbrengingsverhouding. De zwenktandwielkast heeft een maximaal dynamisch koppel van 92.000 Nm en beschikt over een pinion met moduul 20. Tot slot de tuggerlieren. Deze hebben elk een ‘line pull’ van elk 5300 kg. De lieren beschikken over Lebus gegroefde trommels.”
![](https://www.at-aandrijftechniek.nl/wp-content/uploads/2023/03/ATB-tugger-winch-02_orig.jpg)
Axiale speling
Van Rens duidt ook op twee bijzondere technische eigenschappen van de liertandwielkasten. “Ze beschikken over een speciale motoradapter. Hierdoor hangt het gewicht van de toch best zware elektromotor aan het lierframe en niet aan de tandwielkast. Ook heeft de helft van de lierkasten extra axiale speling. Dit omdat er twee tandwielkasten in één trommel zitten. Door deze axiale speling komen ze axiaal gezien niet onder spanning te staan, hetgeen de levensduur van de lagers alleen maar ten goede komt.”
![](https://www.at-aandrijftechniek.nl/wp-content/uploads/2023/03/ATB-winch-gearboxes-02_orig.jpg)
Coating
Aandrijf Technisch Buro zorgde tevens voor voldoende bescherming van de aandrijvingen. De tandwielkasten die in het kraanhuis worden gemonteerd hebben een 2-laags bescherming, echter de tuggerlieren die aan de buitenzijde worden gemonteerd hebben 4-laklagen na het stralen.