Service en onderhoud vertegenwoordigen economische waarde en zijn niet slechts een kostenpost voor de industrie. Bedrijven zijn daarvan inmiddels wel overtuigd, maar ze worstelen nog met de vraag hoe ze die waarde maximaal kunnen benutten. De waarde van service en onderhoud vergroten, die uitdaging staat centraal tijdens de negende editie van het Service & Maintenance Congres. Het thema is relevant voor zowel de aanbieders als de afnemers van service en onderhoud. SMC’15 wordt georganiseerd door Mikrocentrum en vindt plaats op 5 februari 2015 in Breda.
Waardecreatie rond service en onderhoud draait om samenwerking. Dat stelt Henk Akkermans, hoogleraar Supply Chain Dynamics in Tilburg en wetenschappelijk directeur van DI-WCM (Dutch Institute World Class Maintenance) in Breda. “De centrale vraag is hoe industriële partijen die met elkaar samenwerken ook rond maintenance waarde kunnen creëren. Bijvoorbeeld met data-uitwisseling.” Akkermans doet onderzoek naar Condition Based Maintenance (CBM) in de procesindustrie en de rol van ‘big data’. In zijn keynote op SMC’15 zal hij er dieper op ingaan.
Bij CBM vindt onderhoud plaats op basis van de toestand van een asset, zoals bepaald aan de hand van heel veel (meet)data. Als uit de data blijkt dat de toestand achteruitgaat, kan onderhoud worden gepland voor er echt iets stuk is. Dat zit tussen preventief en correctief onderhoud in. Preventief onderhoud gebeurt vaak te vroeg en is nodeloos duur, correctief onderhoud is per definitie te laat en gaat gepaard met stilstand en kostbaar productieverlies.
Onderhoud inplannen
Dat klinkt logisch, maar toch gebeurt er nog maar weinig aan CBM, slechts 2-4% van het totale onderhoudsbudget, signaleert Akkermans. “Omdat bedrijven er geen tijd, budget of techniek voor hebben, of omdat ze verzuipen in alle data. Vaak komen de juiste data niet bij de juiste partij terecht, bijvoorbeeld als de onderhoudsdienst geen data van de operatie krijgt.
Een multidisciplinaire aanpak is belangrijk: veiligheid, werktuigbouwkundige en fysische modellen (wanneer gaat iets kapot), cognitieve aspecten, financiële modellen en nieuwe contractvormen komen in ons onderzoek aan bod. Wij willen laten zien dat je met CBM geld kunt verdienen en bedrijven met bestaande data, dus zonder veel inspanning, al aan CBM kunnen doen. Als dit echt van de grond komt, loopt Nederland internationaal voorop, zeker weten.”
Condition monitoring
Gelukkig pikken steeds meer bedrijven dit gedachtegoed op. Zoals Bakker Repair + Services in Sliedrecht, dat met bijna 100 medewerkers (onder wie 75 monteurs) service en onderhoud verzorgt aan elektromotoren, generatoren en transformatoren voor de petrochemische, maritieme, offshore- en railtransportindustrie. Directeur Ton Klinkenberg vertelt erover op SMC’15. “Wij onderscheiden ons door met kennis snel en flexibel te reageren.
Als een elektromotor of generator uitvalt, betekent dat voor onze klant productiestilstand en dus een afname van het rendement op het primaire proces. Dus moeten wij met kennis, zoals trendanalyses en condition monitoring, snel acteren.” Daarnaast biedt Bakker Repair + Services klanten meerwaarde door z’n serviceportfolio met maintenance engineering, reliability engineering, inspecties, projectmanagement en bijbehorende rapportages, bijvoorbeeld voor grote revisies.
Een van de nieuwe services is het al genoemde condition monitoring. “We verzamelen conditiedata bij klanten via de cloud en werken daarvoor samen met Microsoft en QNH. Op basis van analyses kunnen we klanten tijdig waarschuwen als er een verstoring zit aan te komen. We doen nu een pilot in de maritieme markt; daar is het belangrijk dat installaties blijven performen op beschikbaarheid en betrouwbaarheid.” De markt begint langzaam maar zeker deze kant op te bewegen, signaleert Klinkenberg.
Nauwe samenwerking
In die langzaam bewegende industrie is bij vooruitstrevende partijen als Sitech Services en Stork samenwerking troef. Tijdens SMC’15 zullen Richard Schouten, director Maintenance & Turnarounds bij Sitech Services, en Roy Janssen, Business Unit Manager Chemelot en Specialised Services bij Stork, erover vertellen. “Wij laten zien dat je door samenwerking in de keten maintenance voor asset owners beter kunt organiseren, waardoor je lagere kosten, betere beschikbaarheid en first-time-right kwaliteit kunt bieden.”
Sitech Services is de gebundelde onderhoudsorganisatie van asset owners op Chemelot bij Geleen, vertelt Schouten. “Wij doen dagelijks en wekelijks preventief onderhoud. Voor specifieke zaken zoals storingen, laswerk en specialistische revisies werken wij nauw samen met partners als Stork. Zo heeft Stork voor alle appendages bij onze klanten een verbeterplan gemaakt, dat potentieel 1,7 miljoen euro aan kosten en derving kan besparen. Als we die besparing realiseren, gaat een percentage daarvan naar Stork.”