Ga naar hoofdinhoud

Liebherr en Tula Technology bundelen research-activiteiten

Liebherr’s D966, een compacte 13,5 liter 6-cilinder dieselmotor, wordt getest met Tula’s diesel Dynamic Skip Fire software (foto: Liebherr)

Op het International Engine Congres in Baden-Baden (Duitsland) hebben Liebherr-Components en het Amerikaanse Tula Technology de resultaten gepresenteerd van hun gezamenlijk onderzoek naar zware machines. De bedrijven hebben samen onderzoek gedaan naar de vermindering van broeikasgassen en stikstofoxiden (NOX) die door zware dieselmotoren worden geproduceerd. Op basis van simulaties kan met de diesel Dynamic Skip Fire (dDSF)-software van Tula de uitstoot van NOX in uitlaatgassen met 41% en van kooldioxide (CO2) met 9,5% worden verminderd. 

Voor dit onderzoek heeft Liebherr Machines Bulle uit Zwitserland een D966-motor ter beschikking gesteld. Die wordt in diverse toepassingen gebruikt, zoals mobiele of maritieme kranen en wielladers. De resultaten van het onderzoek zouden een positieve invloed kunnen hebben op de ontwikkeling of fabricage van off-road materieel wereldwijd.

Integratie software in andere motoren

Daarom zal Liebherr-Components doorgaan met het ontwerpen van een ‘proof of concept’ hardware voor de integratie van Tula’s dDSF-software in hun motorsysteem. De D966, een compacte 13,5 liter 6-cilinder dieselmotor, zal ook worden gebruikt in verdere tests. In een volgende stap zal Liebherr de integratie van de dDSF-software in andere motoren uit haar portfolio overwegen.

“Liebherr is een vooruitstrevend bedrijf dat zich vandaag al richt op de uitdagingen waar klanten over de hele wereld morgen mee te maken krijgen”, zegt Ulrich Weiss, Managing Director Research and Development of Combustion Engines bij Liebherr Machines Bulle.

Diesel Dynamic Skip Fire (dDSF)-software

“De vermindering van broeikasgassen en stikstofoxide-emissies is het doel dat we nastreven, terwijl we de prestaties van onze motoren voortdurend verbeteren.” De resultaten van de gezamenlijke studie geven aan dat dDSF een belangrijke rol spelen bij het aanpakken van deze uitdagingen en deel uitmaken van toekomstige oplossingen, die zullen helpen bij het bereiken van nul-emissies.

Nog strengere normen binnen 10 jaar

R. Scott Bailey, de president en CEO van Tula Technology legt uit: “Bij Tula worden we gedreven door een passie om de efficiëntie in motoren en motoren van alle typen te verhogen en ook het milieu te verbeteren. Hoewel er al regelgeving bestaat om de uitstoot van off-road machines en voertuigen te verminderen, worden er binnen tien jaar nog strengere normen verwacht.”

“Om hieraan te voldoen, hebben fabrikanten van machines oplossingen nodig zoals onze gepatenteerde dDSF-software om motoren efficiënter te laten werken en aanzienlijk lagere uitlaatemissies te produceren.”

Efficiënte motorwerking en lage uitlaatemissies

De technologieën van Tula bieden kosteneffectieve oplossingen waarvan bewezen is dat ze de motorefficiëntie verhogen. Dynamic Skip Fire (DSF), dat sinds 2018 in serieproductie is, maakt gebruik van gepatenteerde algoritmen die ervoor kiezen om individuele cilinders dynamisch over te slaan of te ontsteken om te voldoen aan de koppelbehoefte van een motor. Dit maakt een bijna-piek motorefficiëntie mogelijk voor een schonere verbranding, evenals zuinigere voertuigen.

Manipuleren ontstekingspatroon

Geluid en trillingen worden proactief beperkt door het ontstekingspatroon en de cilinderbelasting te manipuleren. Als gevolg daarvan is DSF tot nu toe in meer dan 1,5 miljoen passagiersvoertuigen toegepast.

De vrijgegeven studie voegt zich bij de groeiende lijst van succesvolle toepassingen van Tula’s technologie voor diesel dDSF, waaronder personenauto’s, bedrijfsvoertuigen en zware machines – met als hoofddoel de vermindering van broeikasgassen en NOX, die in belangrijke mate bijdragen tot de opwarming van de aarde.

In onderstaande video wordt Tula’s dDSF-technologie uitgelegd:

Ander nieuws van Liebherr: Liebherr biedt waterstof-injectie als aandrijfoplossing voor zware motoren

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven