Ga naar hoofdinhoud

Lineaire elektromechanische actuator voor jachten

De Electromast is een lineaire elektromechanische actuator met telescopische carbon elementen, toegepast bij luxueuze jachten (foto: Aandrijf Technisch Buro)

Na een jarenlange samenwerking met de Italiaanse producent Setec op het gebeid van lineaire aandrijvingen waaronder schroefspindels, voegt engineering- en servicepartner Aandrijf Technisch Buro binnenkort de Nautimove Electromast aan haar productassortiment toe. De Electromast is een lineaire elektromechanische actuator met telescopische carbon elementen, die wordt toegepast bij luxueuze jachten.

De Nautimove Electromast dient om op de boeg van het schip de navigatielichten op en neer te bewegen, wanneer superjachten van 50 meter en langer voor anker gaan. In samenwerking met enkele Italiaanse scheepswerven, heeft Setec een compacte en lichtgewicht oplossing hiervoor ontwikkeld. Deze oplossing biedt veel voordelen ten opzichte van traditionele masten of hydraulisch aangedreven masten.

Electromast is elektrisch aangedreven

De Electromast is volledig elektrisch aangedreven. Het systeem heeft dus geen hydraulisch powerpack, leidingen of kleppen, maar functioneert zonder dat er grote hoeveelheden olie nodig zijn. Ecologisch gezien betekent dit het vermijden van het risico op olielekkage waardoor ongewenst lekken in de technische ruimte of direct in zee bij de bron wordt geëlimineerd.

Energiezuinig

Het systeem is zeer energiezuinig. Het heeft enkel stroom nodig om zijn op- of neerwaartse beweging te maken. Eenmaal in positie zal de remmotor de mast op zijn plek houden en verbruikt hij geen stroom. Omdat de Electromast van binnen volledig hol is, is het makkelijk om bekabeling van de lampen hier veilig door te voeren. Zo zijn de kabels beschermd, uit het zicht en kunnen ze aan de voet van het systeem worden opgerold.

Stilte en prestaties in één kit

De Electromast komt uit het dek met telescopische buizen in gepolijst carbon en bevat geanodiseerde aluminium flenzen. Ze zijn erg stil aangezien het aandrijfsysteem een laag geluidsniveau heeft. Het hele systeem is zo ontwikkeld dat de mast zowel bij het in- als uitschuiven aangedreven wordt. Dat is afwijkend ten opzichte van hydraulische masten. Daardoor geeft eventuele zoutafzetting op de carbon buizen geen problemen bij het inschuiven.

Installatiegemak

In de ontwikkelingsfase is veel aandacht besteed aan het installatiegemak van de lichtmast. Door de bevestigingsflens dicht bij de uitgang van de telescopische elementen te positioneren, kan de Electromast solide aan de romp van het jacht worden gemonteerd, geheel of gedeeltelijk benedendeks. Daarnaast kan het systeem worden aangevuld met allerlei benodigde accessoires zoals een afdekkap die de flens gelijk met het dek afsluit; een flens voor het bevestigen van supportkabels; een haspel en kabelgeleidingsrol voor de voedingskabel van de lampen; verlichtingssteunen en ook de boven- en eventuele tussenflens voor de bevestiging aan de romp. Het doel is om een complete kit voor te bereiden om alle handelingen tijdens de installatie te vergemakkelijken en de installatie- en ontwerptijden te minimaliseren. Veel van de hierboven genoemde accessoires zijn gepersonaliseerd, afhankelijk van de geometrie en het individuele superjacht, waardoor ze zich aanpassen aan de engineering die vooraf door de werf is gedefinieerd.

Door de exclusieve samenwerking tussen Setec en Aandrijf Technisch Buro, zal de Nederlandse vertegenwoordiging van het Nautimove Electromast systeem zijn voorbehouden aan Aandrijf Technisch Buro.

Ook interessant: Elektromechanische lineaire actuatoren winnen terrein

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven