Ga naar hoofdinhoud

SKF verhoogt efficiëntie van ballastwaterbehandeling

SKF BlueSonic BWMS maakt gebruik van ultraviolette lampen om het ballastwater te behandelen en van ultrasone technologie om de lampen continu te reinigen. (foto's: SKF)

Het BlueSonic BWMS (ballastwater managementsysteem ) van SKF helpt reders en exploitanten om te voldoen aan strenge nieuwe regels voor de behandeling van ballastwater. Het systeem heeft ook typegoedkeuring gekregen omdat het voldoet aan de G8-regels van de Internationale Maritieme Organisatie (IMO). Ook voldoet het systeeem voor ballastwaterbehandeling aan de normen van de United States Coast Guard (USCG).

SKF BlueSonic BWMS behandelt ballastwater om te voorkomen dat invasieve soorten zoals microben van de ene scheepvaartregio naar de andere worden overgebracht. Het werkt efficiënter dan andere systemen omdat het desinfectiesysteem continu werkt. Tegelijkertijd biedt het betere milieuprestaties omdat er geen agressieve chemicaliën worden gebruikt.

Ballastwaterbehandeling

Systemen als deze gebruiken gewoonlijk ultraviolette (UV) lampen om het ballastwater te behandelen. Op het oppervlak van de lampen vormt zich tijdens gebruik een biofilm. Voor een efficiënte werking moet deze worden verwijderd. De meeste UV-systemen doen dit met chemicaliën (die vervuiling veroorzaken) of elektrolyse (wat waterstof genereert en explosief kan zijn).

SKF BlueSonic BWMS maakt gebruik van ultrasone technologie om de lampen continu te reinigen, zodat desinfectie en lampreiniging gelijktijdig plaatsvinden. Hierdoor kan het systeem constant blijven werken, omdat het niet nodig is de lampen uit te schakelen tijdens het reinigen. Deze chemicaliënvrije aanpak is ook tijd- en kostenbesparend op het gebied van onderhoud, chemicaliën, opslag en training.

SKG BlueSonic Ballastwaterbehandeling 2
SKF BlueSonic BWMS behandelt ballastwater om te voorkomen dat invasieve soorten zoals microben van de ene scheepvaartregio naar de andere worden overgebracht.

Het SKF BlueSonic BWMS-systeem kan worden geconfigureerd voor een debiet tussen 150 m³/uur en 1.500 m³/uur en wordt ondersteund door een scala aan support services zoals ontwerp, 3D-scans, crew-training en klasse-certificering.

Goedkeuring

Nu SKF BlueSonic BWMS uitgebreide tests heeft ondergaan op het land, aan boord en op milieugebied en een IMO-typegoedkeuring heeft gekregen, wordt het beschikbaar gesteld aan klanten. Het bedrijf verwacht dat de eerste systemen de komende maanden zullen worden geïnstalleerd en operationeel zullen zijn.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven