Ga naar hoofdinhoud

Conceptstudie van SEW-Eurodrive: AGV’s met waterstoftechnologie

De conceptstudie van SEW-Eurodrive laat zien dat AGV’s hun energievoorziening tijdens het rijden volledig automatisch kunnen omschakelen van batterij- naar brandstofcelbedrijf en omgekeerd (foto: SEW-Eurodrive)

Passend bij het trendthema ‘Waterstof en brandstofcellen’ op de Hannover Messe presenteerde SEW-Eurodrive als hoogtepunt de nieuwste conceptstudie van het bedrijf. Milieuvriendelijke waterstoftechnologie wordt gebruikt in automatisch geleide voertuigen (AGV’s).

Het bijzondere aan deze nieuwe conceptstudie van SEW-Eurodrive is dat AGV’s hun energievoorziening tijdens het rijden volledig automatisch kunnen omschakelen van batterij- naar brandstofcelbedrijf en omgekeerd, afhankelijk van de energiebehoefte van de toepassing. Bezoekers aan de Hannover Messe van dit jaar konden live ervaren hoe dit werkte in de grote demo van SEW-Eurodrive.

Waterstof als tussenproduct

Brandstofcellen met hun hoge energiedichtheid worden altijd gebruikt wanneer een toepassing meer energie nodig heeft, bijvoorbeeld omdat een langere afstand moet worden overbrugd tussen de bron en een afnemer. In de AGV’s van SEW-Eurodrive gebruikt de brandstofcel als uitgangsmateriaal groene methanol die CO2-neutraal is geproduceerd. Hieruit wordt in de cel waterstof gegenereerd als tussenproduct voor het daaropvolgende verbrandingsproces.

Energie-opslag wisselstation voor AGV’s: van batterij- naar brandstofcelbedrijf en omgekeerd (bron: SEW-Eurodrive)

Batterij en brandstofcel

Ongeacht of waterstof of methanol rechtstreeks als uitgangsmateriaal wordt gebruikt: de waterstoftechnologie biedt een zeer hoge energiedichtheid bij een relatief klein volume. SEW-Eurodrive kan zich in twee opzichten op duurzaamheid richten. Enerzijds zorgen de twee energiemodules (batterij en brandstofcel) voor een klimaatvriendelijke energievoorziening.

Dubbellaagse condensatoren

Anderzijds wordt de beproefde en efficiënte Movitrans-technologie van het modulaire systeem van SEW-Eurodrive gebruikt. In beide modules wordt de energie contactloos overgedragen aan de energieopslagunits van de AGV. Voor deze energieopslagunits gebruikt het bedrijf bijzonder robuuste dubbellaagse condensatoren die vrijwel onbeperkt kunnen worden opgeladen en ontladen.

Volautomatische omschakeling

In zijn conceptstudie op de beurs demonstreerde t SEW-Eurodrive in een groot model hoe een handling-assistent het voertuig laadt, de opgehaalde onderdelen naar hun bestemming worden gereden en zowel met de accumodule als met de brandstofcelmodule kunnen worden bediend.

SEW-Eurodrive had, als vanouds, een indrukwekkende stand met werkende demo’s van AGV’s en AMR’s (foto: Paul Quaedvlieg)

Naast de volautomatische omschakeling van batterij naar brandstofcel en terug, ervaart de bezoeker een bijkomend effect van de convertibele technologie. Tussendoor, wanneer er geen energiemodule op het voertuig zit, heeft het nog voldoende energiereserve beschikbaar in zijn energieopslagunits om verder te kunnen rijden.

Toekomstgerichte conceptstudie

Met andere woorden, een klein energiebudget zodat in het lopende proces ook kortere afstanden kunnen worden overbrugd voordat de AGV weer nieuwe energie ‘trekt’ via een van de twee gebruikte energiemodules.

Een toekomstgerichte conceptstudie waarvoor de onderzoekers van SEW-Eurodrive nu al de volgende stap plannen: Naast groene methanol zal in de toekomst ook het directe gebruik van waterstof als grondstof voor duurzame energievoorziening worden getest.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven