De compacte publicatie Batterij(d)en – Op weg naar elektrische mobiliteit in Nederland, laat een realistisch toekomstscenario zien op basis van beschikbare wetenschappelijke kennis. Daarin neemt de elektrische auto een belangrijke plaats in, als noodzakelijk alternatief voor het gebruik van fossiele brandstoffen.
Volgens berekeningen telt Nederland in 2020 al één miljoen elektrische auto’s; vooral stadsauto’s met een kleine actieradius. Volgens Hiteq, centrum voor innvatie, zal de ontwikkeling van een elektrische auto met groter bereik langer duren. In 2030 zal de elektrische aandrijving (motor- en batterijtechnologie) zó ver ontwikkeld zijn dat er sprake kan zijn van elektrische mobiliteit voor langere afstanden. Er wordt in de publicatie dan ook ruim aandacht besteed aan de diverse soorten elektrische en hybride aandrijvingen, accu-technologieën, waterstofcellen en aanpassingen qua infrastructuur.
Volgens de auteur Ir. Daan Maatman, programmaleider Technologie bij Hiteq, ontstaan er nieuwe beroepen. De traditionele automonteur die nu nog olie ververst is straks een specialist vermogenselektronica. Dat vergt aanpassingen qua onderwijs en opleiding. Deze nieuwe industrietak van elektrisch rijden inclusief aanpassing van infrastructuur en recycling van bijvoorbeeld accu’s, kan een succes worden. Maatman laat in de makkelijk te lezen publicatie zien dat er zeker kansen zijn. Maar dan moet de politiek er wel voor open staan en minder luisteren naar de sterke olie- en gaslobby.
- Batterij(d)en – Op weg naar elektrische mobiliteit in Nederland
- Auteur: Ir. Daan Maatman,
- Bestellen bij Hiteq onder bestelnummer H00023, via internet www.hiteq.org
- Uitgever: Hiteq, centrum van innovatie
- Gebonden uitgave, 72 pagina’s, gratis bij bestelling van 1 exemplaar