Ga naar hoofdinhoud

Studie naar wielmotoraandrijvingen

Al ruim tien jaar houden onderzoekers van de Hochschule Bochum zich bezig met alle facetten van elektromobiliteit. De resultaten en ervaringen met betrekking tot de actuele stand van de ontwikkelingen zijn nu beschikbaar in de vorm van de studie ‘Radnabenantriebe’. De auteurs geven een ruim overzicht van het thema aandrijf-techniek bij elektrovoertuigen en geven aan dat elektromobiliteit nu al het efficiëntste voortbewegingsconcept biedt.

Het rendement van een totale aandrijving met een verbrandingsmotor ligt rond 15%. Voor het E-mobiel wordt bij gebruik van de huidige elektriciteitscentrales een rendement gehaald van 27%. De elektrische auto heeft nog een ander voordeel: verbeteringen in de technologie van de centrale en de verhoging van het aandeel regeneratieve energie hebben een directe invloed op het rendement en de CO2 -balans en niet pas na zeven tot tien jaar, zoals gebruikelijk bij door een benzine- of dieselmotor aangedreven voertuigen.

Behalve met deze basisanalyses houden de wetenschappers zich uitgebreid bezig met de motorenproblematiek bij elektrovoertuigen. Centrale aandrijfconcepten uit de huidige automobielbouw die voor elektrisch aangedreven voertuigen worden gebruikt, hebben volgens de ingenieurs uit Bochum geen toekomst. De wielnaafmotor biedt de kans om het ontwerp van personenauto’s en andere voertuigen volledig nieuwe vormen te geven, omdat ruimtevretende componenten als centrale motor, versnellingsbak of cardanas wegvallen.

De studie is geschreven met financiële steun van het Ministerie van innovatie, wetenschap, onderzoek en technologie van Noordrijn-Westfalen.

  • Titel: Radnabenantriebe, 142 pagina’s, 1e druk
  • Auteur: Friedbert Pautzke
  • Uitgever: Shaker Verlag, Aachen
  • ISBN 978-3-8322-9186-0
  • Prijs: € 45,80

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven